17 Simpele detox tips
07 maart 2016 
in Detox

17 Simpele detox tips

Detoxen, ontgiften, sapkuur; je kunt het zo gek niet bedenken of een detox wordt ermee geassocieerd. Een detox kuur volg je om je lijf te ontdoen van opgehoopte afvalstoffen, je gaat simpelweg ontgiften. Maar wat als je nu eerst eens met het begin start?

Begin met het verminderen of voorkomen van de aanvoer van gifstoffen

Jouw lever is van nature heel goed in staat om zijn werk goed uit te voeren, maar door het alledaags gebruik van gifstoffen kan je lever zijn taak niet meer volledig uitvoeren. Tijd om je lijf een handje te helpen, maar hoe doe je dat? Ik geef je hieronder 17 praktische detox tips!

17 detox tips voor het verminderen van de aanvoer van gifstoffen:

Tip 1. Kies voor natuurlijke cosmetca, zonder chemische toevoegingen

Laten we beginnen met wat we op ons huid smeren. Onze huid is ons grootste orgaan. Wat je niet kunt eten, zouden we dus ook niet op onze huid moeten smeren.
Veel cosmetica bevatten chemische toevoegingen. Gelukkig is er tegenwoordig al veel meer keuze voor natuurlijke cosmetica. Zelf ben ik fan van de producten van Ringana, een Oostenrijks merk dat naast natuurlijk ook nog eens vers is.

natuurlijke huidverzorging

Tip 2. Kies voor natuurlijke producten voor onder de douche: shampoo, douchegel etc.

Zoals eerder gezegd: onze huid is ons grootste orgaan, bekijk dan ook eens voor jezelf wat je hier allemaal op smeert. Wist je dat je je haar bijvoorbeeld ook heel goed kunt wassen met een mix van natriumbicarbonaat (zuiveringszout) en water? Ik los zuiveringszout op en doe dit in een flesje, zo kan ik het gemakkelijk in mijn haar spuiten onder de douche. Easy, goedkoop enne, ook nog eens goed voor de volume ;-)
En voor de ladies, ooit weleens gekeken waar de maandverbandjes en tampons van zijn gemaakt? Tegenwoordig zijn er diverse natuurlijke varianten te koop!

Tip 3. Gebruik natuurlijke huishoudartikelen

Waar reinig je je huis mee? Waarmee doe je de afwas? Kies ook hier voor de natuurlijke variant. Alle chemische huishoudartikelen adem je in en je lijf moet deze gifstoffen weer verwerken. Niet echt ondersteunend voor je lichaam dus.

Tip 4. Zorg voor een goede ventilatie in huis

Zorg voor voldoende frisse lucht in huis. Zet roosters open, lucht dagelijks je bed en zet je raam op een kier. Planten in huis doen het ook goed voor de toevoer van zuurstof.

Tip 6. Stop met bewerkt eten

Heb je de ingredienten lijst van een voorverpakte maaltijd of bijvoorbeeld een pakje saus al eens gelezen? Kun jij al deze ingredienten ontcijferen? Veelal zijn ze ontzettend lang en bevat het ingredienten waar je oma zelfs nog nooit van heeft gehoord. Je lijf zal deze ingredienten ook niet herkennen en zal dus ook niet weten wat het hiermee aan moet. Daarnaast bevat het vaak ontzettend veel zout en daarmee hebben je nieren het maar zwaar.
Wil jij je lijf vullen of voeden? Geef je lijf voeding, pure voeding! Waarvan je oma nog zou weten wat het is als ze de ingredienten zou lezen.

Tip 7. Verminder de inname van koffie, zwarte thee en alcohol

Vulling of voeding? Koffie, zwarte thee en alcohol zijn natuurlijk hartstikke lekker, maar je lever moet de alcohol en de caffeine verwerken. Weer een extra taak dus. Wil je je lever een handje ondersteunen, probeer dan eens wat minder te drinken, of daag jezelf uit om het bijvoorbeeld een maandje te laten staan en kijk wat het met je doet.

water

Tip 8. Drink dagelijks minimaal 1.5 liter water

Om je lichaam te ondersteunen met het afvoeren van gifstoffen, is het belangrijk om voldoende te drinken. Water is het meest natuurlijk en altijd voor handen. Om het jezelf leuk en lekker te houden, kun je hier bijvoorbeeld kruiden en groenten aan toevoegen zoals water met komkommer en munt, jummie!

Tip 9. Drink dagelijks een groene smoothie of een juice

Groene bladgroenten bevatten chlorofyl, en dat heeft een reinigend effect voor je lever en darmen. Chlorofyl zit ook in algen, zoals spirulina en chlorella, en deze algen zijn toppers voor het ondersteunen van een detox. Ze staan bekend om het binden van toxische stoffen. Voeg dus wat van deze poeder toe aan je smoothie, super easy!

Tip 10. Drink kruidenthee

Kruidenthee werkt zuiverend. Denk bijvoorbeeld aan brandnetelthee of gemberthee. Hou het wel bij maximaal 2 kopjes per dag, want anders kan het een belastende werking hebben op je nieren.

Tip 11. Eet veel (rauwe) groenten en varieer in kleur

Rauwe groenten zitten boordevol fytonutrienten en anti-oxyidanten. Beide hebben een sterke invloed op onze gezondheid. Om te profiteren van de krachtige werking van fytonutrienten en anti-oxidanten is variatie in kleur de key! Met daarbij de juiste bereidingswijzen. Combineer rauw met gekookt: voeg bijvoorbeeld geroosterde tomaten toe aan een salade. Zo worden bepaalde fytonutrienten beter beschikbaar voor het lichaam.
En wat is veel? Probeer ten minste 400 gram groenten per dag binnen te krijgen en voer dit
langzaam op naar het dubbele.

kruiden en specerijen

Tip 12. Voeg verse kruiden en specerijen toe

Heerlijk voor de smaak, maar ook een topper voor extra vitamines. Denk bijvoorbeeld aan peterselie: een krachtpatser onder de vitamine C-bommen. Detox ondersteunend zijn onder andre avendel, salie, oregano en rozemarijn. Tegenwoordig kunnen we kurkuma, oftewel geelwortel, niet meer weg denken. Kurkuma staat bekend om zijn ontstekingsremmende en ontgiftende werking. Heerlijk in wokgerechtjes, curry’s en wat dacht je van de golden milk oftewel kurkuma latte?

Tip 13. Adem diep in en uit

Met een goede ademhaling zorg jij ervoor dat je je lijf van voldoende zuurstof voorziet en dat je je lijf ontzuurt. Adem diep in door je buik, wat wil zeggen: adem diep in waarbij je buik uitzet en adem uit waarbij je buik weer in trekt.

Yoga silhouette outdoor at sunset

Tip 14. Mediteer dagelijks

Meditatie is een krachtige tool om je te ontdoen van negativiteit. Maak hier tijd voor; start er je dag mee, of sluit er je dag mee af. Al is het maar 5 minuutjes.

Tip 15. Neem dagelijks een momentje me-time

Gedurende de dag doen we behoorlijk wat indrukken op en nemen we ook energie van anderen op. Geef jezelf de rust om weer even bij jezelf te komen. Dit kan al met een 3-minuten ademhalingsoefening, een ontspannen douche/bad, een voetenbadje, of bijvoorbeeld met een lekkere wandeling.

Tip 16. Ga op tijd naar bed

Slaap voor 23 uur, zo heeft je lijf voldoende tijd om te herstellen en ben jij tussen 6&7 uur weer fris en fruitig om de dag te starten.

Tip 17. Beweeg!

Zorg dagelijks voor voldoende beweging, ten minste 30 minuten matig intenstief. dat wil zeggen: beweging waarbij je hartslag iets omhoog gaat, zoals een wandeling/fietsritje/yoga. En zorg daarnaast voor minimaal 2-3 keer per week intensieve beweging, minimaal 20 tot maximaal 45 minuten per keer. Bijvoorbeeld krachtsport, zoals kettlebel, hit etc. Door te zweten kun je je afvalstoffen afvoeren. Het zou helemaal top zijn als je het bewegen kunt combineren met een sauna. Je huid is immers ook een detox orgaan.
Mijn favoriete beweging is yoga, dit doe ik minimaal 3 keer per week en dit voelt voor mij echt als een cadeautje. De andere dagen doe ik kracht, met behulp van een kettlebel of met mijn eigen lichaamsgewicht. Ideale combi waar ik me goed bij voel :)

En Last but not least: geniet en wees positief! Positiviteit is the key voor een gelukkig & gezond leven, peace!

Wat zijn jouw detox tips? Deel ze hieronder, zo inspireren we elkaar!

 

Bewaren

Over de schrijver
Reactie plaatsen