Download mijn Succesformule!
Direct Toegang
X
Download mijn Succesformule!
50% Complete
In 25 simpele stappen lekker in je vel

Page content

article content

10 tips om 100% te slagen met je goede voornemens

Goede voornemens daadwerkelijk volhouden, vergt behoorlijk wat doorzettingsvermogen en een flinke dosis motivatie. Ken je dat? Je neemt je voor om wat winterkilo’s kwijt te raken om je weer kiplekker in je bikini te voelen, maar na een maand ‘lijnen’, bezwijk je voor een stuk slagroomtaart. Of je wilt wel eens detoxen van de alcohol, maar bij het doorbreken van de eerste zonnestralen bestel je op het terras toch weer een biertje of wijntje. Want ja, dat hoort er bij.

Je wil niet weten hoe vaak ik zelf heb geworsteld met het volhouden van door-mijzelf-opgelegde leefstijlveranderingen. Zo’n verandering legt namelijk nooit iemand anders me op. Nee, ik bedenk ze toch echt zelf. Omdat ik weet hoeveel beter ik me zou voelen als ik denk aan het resultaat dat ik voor ogen heb. En toch is het ondanks dit droomresultaat vaak super moeilijk echt door te zetten tot ik mijn doel heb bereikt. Waarom is dit zo? En belangrijker nog: hoe zorg je er voor dat het wel lukt???

Na jarenlange trial and error, heb ik een aantal geheimen ontdekt die ervoor zorgen dat ik mijn voornemens nu laat slagen. Dat voelt super goed! Omdat ik goede dingen graag deel met anderen, vind je in deze blogpost 10 tips om 100% te slagen met je goede voornemens.

Tip 1: Bepaal je doel

Een plan zonder doel zal nooit slagen. Want hoe weet je dat je het bepaald hebt? Stel dus een doel. Een die goed meetbaar en haalbaar is. Vervolgens bekijk je wat nodig is om dit doel te bereiken.

Stel jezelf daarbij de vraag: ben ik tevreden met de huidige situatie? Of zou ik het graag anders zien? Wil je daadwerkelijk je gedrag gaan veranderen, dan moet je de noodzaak zien om dit te doen. Waarom zou je het proberen? Wat betekent het voor je als je er nooit mee zou beginnen? En vooral: hoe voel je je als je het doel behaald hebt?

Tip 2: Zoek een bondgenoot

Zoek steun bij iemand die het samen met jou kan doen. Misschien is er wel een vriendin die hetzelfde doel als jou heeft en kunnen jullie elkaar helpen. Alleen wandelen of sporten is natuurlijk nooit zo gezellig als samen. Maar denk ook aan een whatsapp groepje waarin je elkaar kunt steunen.

Tip 3: Ontzeg jezelf niets, maar kies bewust

Wanneer je jezelf bepaalde voedingsmiddelen gaat ontzeggen, ga je er juist naar hunkeren. Alles wat niet mag is immers aantrekkelijk.. zeg nou zelf!

Je kunt het ook omdraaien en het volgende met jezelf afspreken: “Ik kan en mag alles eten/drinken/doen, maar ik wil niet langer de dingen doen waarbij ik me niet goed voel. Ik kies hiervoor! Ik mág alles, maar wat kíes ik?”

Tip 4: Plan de week

Is jouw doel bijvoorbeeld dat je 5 kilo wilt afvallen voor de maand juli, zodat je vol zelfvertrouwen in bikini op het strand kunt liggen? Maar heb je iets teveel verjaardagen de komende weken? Plan dan je week om te kijken hoeveel verleidingen er op de loer gaan liggen. Spreek met jezelf af dat je per week 1x mag “zondigen” en kies dan voor het aller-aller lekkerst! En niet voor AL het lekkers. Drie verjaardagen in 1 week? 3 taartjes gaan jou niet dichter bij die bikini brengen, denk dan aan tip 3 en onthoud: nee zeggen is ook prima! Eet je dat taartje omdat je er echt trek in hebt, of omdat je de gastvrouw wilt plezieren…?

Tip 5: Word de baas over je eigen gedrag

Doelen stellen gaat ook over inzet en doorzettingsvermogen. Daar ontkom je niet aan. Toch kan het voorkomen dat je een keer zondigt…
Heb je een keer vaker gezondigd dan je aanvankelijk van plan was? So what? Veroordeel jezelf niet, daar word je niet vrolijker van. Is het een continue terugkerend gedrag dat je bijvoorbeeld teveel eet? Ga dan op zoek naar de valkuil. Wat is de onderliggende oorzaak voor dit gedrag?

Houd altijd je doel voor ogen en ga weer verder. Ieder moment is het moment om weer nieuwe keuzes te maken en vol te houden! Oftewel: door te zetten!

Tip 6: Vervang je gewoontes

Sommige gewoontes slijten erin, bijvoorbeeld doordat je ze al van kleins af aan doet. Denk bijvoorbeeld aan een koekje bij de koffie of thee. Een sigaret bij een glaasje alcohol. Alcohol op het terras. Of eten voor de televisie…

Dit wordt ook wel conditionering genoemd. Gelukkig kunnen we iedere gewoonte afleren, maar hier moet je wel even doorheen. Wanneer jij de noodzaak ziet om te veranderen en jouw doel voor ogen hebt, kun jij die gewoonte doorbreken! Hou bijvoorbeeld eens voor 1 week een dagboekje bij om te achterhalen welke gewoontes jij jezelf eigen hebt gemaakt. Als je die gewoonte herkent, is het ook gemakkelijker om ze te veranderen!

Tip 7: Meet je resultaten wekelijks

Om de motivatie hoog te houden, maar ook om te weten of je op de juiste weg bent, is het een goed plan om je resultaten bij te houden. Dit kan heel concreet zijn door op de weegschaal te gaan staan of door bijvoorbeeld je buikomvang op te meten en dit wekelijks te noteren. Maar wanneer jouw doel niets te maken heeft met getallen, kun je het ook meten door de voorgaande week door te nemen en naast jouw voornemens te leggen. Ben je op de goede weg? Ben je weer een stap dichter bij je doel? Of moet je iets bijstellen?

Tip 8: Neem me-time

Me-time is altijd goed. Al is het maar 5 minuutjes, zorg dat je dagelijks een momentje voor jezelf hebt. Probeer in dit moment even te voelen of je tevreden bent met jezelf en wat jou positieve energie brengt. Als je dit doet, wordt je je vaak bewust van hoe goed je al bezig bent. En dit doen we in de praktijk allemaal veel te weinig.

Tip 9: Herpak jezelf

Wanneer het even niet gaat zoals je jezelf had voorgenomen, herpak jezelf dan.
Als je denkt aan stoppen, vraag jezelf dan af waarom je bent gestart! Ga niet bij de pakken neerzitten en geef zeker niet op. Dit brengt jou echt niet dichter bij je doel! Ook boos worden op jezelf hoort hierbij. Hier schiet je echt niks mee op en het werkt veelal juist averechts.

We zijn allemaal mens en iedereen gaat weleens voorbij zijn eigen voornemens. Accepteer dit en kijk weer vooruit. Wat was je doel ook alweer? En wat was daarvoor nodig? Kom in actie! Ups en downs horen erbij en die mogen er ook zijn.

Tip 10: Kom in beweging

Ja, deze komt natuurlijk ook nog even om de hoek kijken! Beweging gaat niet alleen over gewicht verliezen of fysiek sterker worden. Beweging is essentieel voor elk doel wat je jezelf stelt. Door beweging maakt je brein namelijk endorfine aan en dit geeft jou dat gelukzalige gevoel waardoor je alles positief ziet. Het zorgt er vaak voor dat je lekker in je vel zit, dat je trots op jezelf bent en dat je motivatie daardoor hoger blijft.

tips om te slagen met je goede voornemens

Bewaren

Sandra
Onder de naam Foodsz help ik, diëtist en lifestyle coach Sandra Schakel-Zuidhoek, kinderen en volwassenen met voeding en andere leefstijlaanpassingen gezonder te leven en zich zo energiek, fit en happy te voelen. Ik doe dit vanuit mijn praktijken in Amsterdam en Haarlem, maar ook online. Omdat iedereen het verdient om vol energie en in volle gezondheid het leven door te gaan!

Comment Section

0 reacties op “10 tips om 100% te slagen met je goede voornemens

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.