Page content

Het belang van een afbouw- en opbouwfase tijdens een detox

Je kunt een detox zo licht en zo zwaar maken als je zelf wilt en daarom bestaat er geen specifieke detoxmethode. Toch zijn er bepaalde punten waaraan elke detox zou moeten voldoen om het juiste effect te kunnen bewerkstelligen. Anders loop je het gevaar dat een detox juist nadelig werkt, in plaats van voordelig. Een van die punten is dat je een detox opbouwt volgens 3 fases, te weten de afbouwfase, de detoxfase en de opbouwfase. Vaak denken mensen bij detoxen alleen aan de detoxfase, terwijl de afbouw- en opbouwfase minstens net zo belangrijk zijn!

De afbouwfase (pre-detox)

De afbouwfase ofwel pre-detox is de fase die voorafgaat aan de daadwerkelijke detox. Tijdens deze fase bereid je je lichaam feitelijk voor op het detoxen. Dat is uitermate belangrijk, want als je detoxt – en zeker als je verkeerd detoxt – kun je te maken krijgen met zogenaamde detox- of ontgiftingssymptomen. Voorbeelden hiervan zijn hoofdpijn, misselijkheid, irritatie, stinkend zweet en/of stinkende adem en vermoeidheid. Deze ontstaan door een stressreactie die in je lichaam ontstaat als je grote groepen voedingsmiddelen (waar het lichaam aan gewend is) in een keer weglaat. Door de stressreactie ontstaan er meer afvalstoffen, wat het reinigingsproces moeilijker maakt en heftiger detoxsymptomen veroorzaakt.

Zulke klachten wil je natuurlijk liever niet. Gelukkig is dat eenvoudig op te lossen door goed af te bouwen, want mensen die langzaam afbouwen hebben over het algemeen minder klachten tijdens de detox. Bovendien gaat je lichaam als je langzaam afbouwt efficiënter om met het opnemen van voedingsstoffen en heb je minder grote hoeveelheden voedsel nodig om toch voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen.

Een goede afbouwfase is erop gericht geleidelijk de voedingsmiddelen weg te laten die tijdens de detoxfase niet gaat nuttigen. Tegelijkertijd zijn er voedingsmiddelen die je lichaam juist voorzien van veel goede voedingsstoffen en het ontgiftingsproces kunnen stimuleren (zoals groenten en fruit). Deze ga je tijdens een goede afbouwfase juist meer nuttigen.

De afbouwfase duurt minstens de helft van de detoxfase.

De detoxfase

Op deze manier ga je goed voorbereid de detoxfase in. Als we het in de volksmond hebben over een detox, hebben we het meestal alleen over deze fase. Veel mensen weten niet dat een goede detoxkuur uit 3 fases bestaat.

in de detoxfase ga je je lichaam helpen echt de aanvoer van gifstoffen te beperken en de afvoer te stimuleren. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld via een sapkuur (streng) of een aangepast dieet (mild).

De opbouwfase (post-detox)

Als je na de detoxfase weer terug wilt gaan naar je gebruikelijke eetpatroon, is het van belang dat je deze evenzo langzaam als dat je hem hebt afgebouwd, ook weer opbouwt. Daarom duurt ook deze fase minimaal de helft van de detoxfase. Doe je dat niet, dan kan je lichaam weer in een stresssituatie terechtkomen en meer afvalstoffen vrijgeven. Zo doe je onbedoeld dan het effect van je detox teniet. Zonde van de tijd en moeite, zou ik zeggen!

Het opbouwen kun je op dezelfde wijze doen als het afbouwen, alleen dan in omgekeerde volgorde. Je voegt geleidelijk steeds een voedingsmiddel toe, in plaats van dat je iets afbouwt.

    Comment Section

    0 reacties op “Het belang van een afbouw- en opbouwfase tijdens een detox

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.