Page content

Tips om je detoxproces lichamelijk te ondersteunen

Vaak denken mensen bij een detox al snel aan dingen láten, in plaats van dingen dóen. En vaak limiteert zich dat tot eten. Wil je echt ontgiften, dan laat je op zijn minst bepaalde voedingsstoffen staan. Op zich niet geheel onjuist, want je kunt de afvoer van gifstoffen pas echt goed ondersteunen als je de aanvoer stopt. Anders is het dweilen met de kraan open. Toch vergeten we weleens een heel belangrijk onderdeel: hoe die gifstoffen ons lichaam verlaten. Dit is een proces dat we snel voor lief nemen, maar dat je heel goed kunt ondersteunen. Hoe? Daarover gaat dit artikel.

Zo help je detoxorganen hun werk te doen

Ons lijf heeft meerdere detoxorganen, te weten je huid, longen, nieren, darmen en lever. De biologie heeft ons lichaam zo slim gemaakt dat deze organen zo ongeveer elk moment van de dag hun werk doen. Toch doen we op zo’n dag ook veel dingen die hun werking kunnen blokkeren. Zo is stress en van de ergste dingen die hier impact op heeft, want als het lichaam in actiestand zit, werken heel veel van die processen niet – bijvoorbeeld de spijsvertering.

Daarom is het tijdens een detox verstandig je detoxorganen te ondersteunen. Dat doe je als volgt:

  • Let op je ademhaling. Je kunt hier bewuste momenten voor nemen, maar je kunt het ook doen bijvoorbeeld tijdens het zitten achter je bureau of het liggen in bed voordat je gaat slapen. Ga rustig zitten of liggen en adem rustig en diep door de buik;Zorg dat je gaat zweten. Beweeg (matig) intensief en/of ga naar de sauna. Zorg er ook voor dat de doorbloeding goed verloopt, bijvoorbeeld met wisseldouches (wisselen tussen warm en koud water) of een massage;
  • Zorg dat je gaat zweten. Beweeg (matig) intensief en/of ga naar de sauna. Zorg er ook voor dat de doorbloeding goed verloopt, bijvoorbeeld met wisseldouches (wisselen tussen warm en koud water) of een massage;
  • Ondersteun de mentale detox door te zorgen voor voldoende ontspanning. Vermijd de televisie, laat je telefoon wat vaker uit of zet hem vaker op stil, ga in de avond onder de douche zodat je letterlijk alle negativiteit van de dag van je afspoelt;
  • Borstel je huid droog (weten hoe je dat doet? Je leest het hier);
  • Drink voldoende water (2 liter) en daarnaast wat kruidenthee (maximaal 2 koppen per dag). Start de dag met een glas warm water met vers citroensap om de lever te ondersteunen (ons belangrijkste reinigingsorgaan);
  • Zorg voor voldoende rust;
  • Stop met eten bij het eerste gevoel van verzadiging. Laat het spijsverteringsstelsel tot rust komen. Zo gaat je lichaam opgeslagen vetreserves verbranden en komen opgeslagen afvalstoffen vrij. Deze kunnen dan via de lever, darmen, nieren, longen, huid en de lymfklieren uit het lichaam worden ontdaan;
  • Beperk giftige stoffen zoveel mogelijk. Denk hierbij ook aan wat je op je huid smeert en wat je onder de douche gebruikt. Crèmes, douchegel, shampoo en body lotion kunnen veel giftige stoffen bevatten. Gebruik daarom bij voorkeur natuurlijke huid-verzorgingsproducten.

Een detox komt dus het beste tot zijn recht als je lekker ontspannen bent. Is dat geen goed excuus om een keer op die pauzeknop te drukken?

    Comment Section

    0 reacties op “Tips om je detoxproces lichamelijk te ondersteunen

    Plaats een reactie


    *


    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.